Θερμιδομετρητής - Θερμίδες - Δίαιτα info@calories.com.gr
Ο Ημερήσιος θερμιδομετρητής σας...

Βραδινό γεύμα.. To eat or not to eat?

06/11/2019 @ 10:56

Μία από τις γνωστές διατροφικές αντιλήψεις είναι ότι δεν πρέπει να φας αργά το βράδυ για να μην αυξήσεις το βάρος σου ή για να αδυνατίσεις. Σίγουρα θα έχεις ακούσει την άποψη ότι ‘το τελευταίο γεύμα της ημέρας σου πρέπει να είναι μέχρι τις 8’ !

Τελικά, ισχύει η σχέση του βραδινού γεύματος με την πρόσληψη ή την πιθανή αύξηση του βάρους σου.. ή είναι ακόμα μία λάθος αντίληψη περί διατροφής ?!

ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΣΧΕΣΗ ΒΡΑΔΙΝΟΥ ΓΕΥΜΑΤΟΣ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΣΛΗΨΗ ΒΑΡΟΥΣ ?

Η αλήθεια είναι πως το βραδινό γεύμα μπορεί να είναι ένας παράγοντας παχυσαρκίας ή ένα εμπόδιο ανάμεσα σε σένα και την απώλεια βάρους.

Οι έρευνες που έχουν συσχετίσει το βραδινό γεύμα με την παχυσαρκία έχουν γίνει ως επί το πλείστον σε ζώα, και μέχρι τώρα δεν έχουν γίνει αρκετές σε ανθρώπους.

Μία από τις υποψήφιες αιτίες για αυτήν την σχέση είναι το κιρκάδιο ρολόι. Το σώμα των ζώων είναι φτιαγμένο να καταναλώνει τροφή κατά την διάρκεια της ημέρας και το βράδυ να κοιμάται. Το ίδιο ρολόι υπάρχει και στους ανθρώπους, με κάποιες διαφοροποιήσεις, ενώ ταυτόχρονα τα ζώα έχουν διαφορετική χρήση θερμίδων από εμάς.

Ως τώρα, η σχέση του βραδινού γεύματος με την αύξηση βάρους στους ανθρώπους περιγράφεται ως εξής :

Δεν φαίνεται να έχει σπουδαίο ρόλο η ώρα που θα γίνει το βραδινό γεύμα σου, αυτό που έχει σημασία είναι να μην καταναλώνεις περισσότερες θερμίδες από αυτές που χρειάζεσαι !

Με λίγα λόγια, ο οργανισμός μας ρυθμίζεται από το θερμιδικό ισοζύγιο που είναι η σχέση των θερμίδων που ξοδεύεις με αυτές που πραγματικά χρειάζεσαι. Αν καταναλώνεις περισσότερες θερμίδες μέσα στην ημέρα σου, το βάρος σου θα αυξηθεί ότι ώρα και να καταναλώσεις το τελευταίο γεύμα σου !

Από εκεί και πέρα, η σχέση του βραδινού γεύματος με την πρόσληψη βάρους, φεύγει από τα όρια της ζυγαριάς και σχετίζεται με την υγεία και τις σωστές διατροφικές επιλογές.

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΟΙ LATE EATERS ?

Οι late eaters είναι οι άνθρωποι που συνηθίζουν να τρώνε πιο αργά το βραδινό τους σε σχέση με τους early eaters, δηλαδή αυτούς που τρώνε νωρίτερα βραδινό. Οι περισσότερες μελέτες έχουν επικεντρωθεί σε αυτό το γκρουπ καταναλωτών καθώς εκείνοι εμφανίζουν αυξημένα ποσοστά παχυσαρκίας και αυτό το προφίλ διατροφικών συνηθειών.

Ως late eaters συνήθως είναι οι άνθρωποι που τρώνε πάντα κάτι εύκολο και γρήγορο για βραδινό (delivery οποιασδήποτε επιλογής ή fast food), ή και οι άνθρωποι που δουλεύουν ως το πρωί (βραδινές βάρδιες, βραδινά επαγγέλματα). Η φύση αυτής της διατροφής είναι να περιέχει συνήθως περισσότερες θερμίδες από αυτές που χρειάζονται, είναι πλούσια σε κορεσμένα λιπαρά και αλάτι και πάντα το τελευταίο μεγάλο γεύμα είναι πολύ αργά το βράδυ ή ακόμα και το ξημέρωμα.

Φαίνεται, επίσης, πως οι late eaters εμφανίζουν πολύ ανθυγιεινές επιλογές τις περισσότερες ημέρες της εβδομάδας καθώς και περιορισμένη πρόσβαση σε υγιεινό φαγητό εκείνες τις ώρες.

Επιπλέον, άτομα που τρώνε αργά το βράδυ (εκτός από εκείνους που δουλεύουν βράδυ) πολύ συχνά δεν πεινούν, αλλά εμφανίζουν την λεγόμενη συναισθηματική πείνα ή τρώνε για να ‘ανακουφιστούν’ από την κούραση της ημέρας.

Και πάλι, η επιλογή ενός ανθυγιεινού γεύματος θα τους ‘χορτάσει’ γευστικά. Ένας ακόμα επιβαρυντικός παράγοντας που τους ωθεί σε αυτές τις επιλογές είναι πολλές φορές και οι ορμονικές μεταβολές που συμβαίνουν, όταν το σώμα έχει προσαρμοστεί σε εκείνες τις ώρες γεύματος με αποτέλεσμα την πιο εύκολη εναπόθεση λίπους και την ενδεχόμενη αύξηση του βάρους.

Συνοψίζοντας, το προφίλ ενός late eater είναι ο άνθρωπος που καταναλώνει αργά το τελευταίο γεύμα του, είτε για λόγους δουλειάς, είτε για συναισθηματικούς λόγους, επιλέγει συνήθως τρόφιμα υψηλής θερμιδικής πυκνότητας, έχει δύσκολη πρόσβαση σε επιλογές υγιεινού φαγητού εκείνες τις ώρες και πολλές φορές καταναλώνει φαγητό λόγω κούρασης ή ορμονικών μεταβολών.

Φυσικά, οι άνθρωποι που χαρακτηρίζονται ως late eaters είναι μία συγκεκριμένη μερίδα του πληθυσμού που όντως έχουν εμφανίσει αύξηση βάρους που συσχετίζεται με το βραδινό γεύμα, αλλά σε καμία περίπτωση αυτό δεν ισχύει με βάση την ώρα της κατανάλωσης του γεύματος και δεν ισχύει για όλο τον πληθυσμό !

ΤΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΙΣΧΥΕΙ ΓΙΑ ΤΟ ΒΡΑΔΙΝΟ ΓΕΥΜΑ ?

Τα περισσότερα ερευνητικά δεδομένα μέχρι τώρα περιγράφουν τις πιο πιθανές αιτίες για την σχέση βραδινού και παχυσαρκίας :

– Πολλές φορές δεν τηρείται η συχνότητα των γευμάτων την διάρκεια της ημέρας, με αποτέλεσμα ο κύριος όγκος θερμίδων να καταναλώνεται στο βραδινό.

  • με βάση το πρώτο δεδομένο, είναι πολύ πιο πιθανό, η επιλογή του βραδινού σου να είναι εκτός των θερμιδικών αναγκών σου και πολλές φορές και εκτός του σπιτιού σου !
  • Οι επιλογές που γίνονται κάποιες φορές εκείνες τις ώρες δεν οφείλονται σε βιολογική πείνα, αλλά αρκετές φορές σε συναισθηματική.
  • Είναι πιθανό εκείνες τις ώρες να αναζητήσεις την επιλογή ενός delivery ή ενός γλυκού, πιο πιθανό από ότι τις υπόλοιπες ώρες της ημέρας.

Άρα, βλέπουμε πως η σχέση βραδινού γεύματος και παχυσαρκίας οφείλεται σε πληθώρα παραγόντων που δεν έχουν σχέση με την ώρα που θα φας το βραδινό σου !

Το σίγουρο μέχρι τώρα είναι πως το βραδινό πρέπει να αποτελεί σημαντικό γεύμα της ημέρας. Για πολλούς από εμάς που τα ωράρια εργασίας ή η καθημερινότητα είναι τέτοια, δεν υπάρχει η δυνατότητα να έχουμε πολλά κύρια γεύματα μέσα στην ημέρα μας.

Και φυσικά, εννοούμε ένα γεύμα που να είναι πλήρες στα θρεπτικά του συστατικά, σε ήρεμο περιβάλλον, μακριά από οθόνες, μαζί με τους αγαπημένους μας που να καταναλώνεται αργά και συνειδητά.

ΠΗΓΗ: planyourplate.wordpress.com

BMI
υπολογισμός
Τί είναι ο Δείκτης Μάζας Σώματος
Βάρος: Κιλά
Ύψος: Εκατοστά
BMR
υπολογισμός
Τί είναι ο Βασικός Μεταβολικός Ρυθμός
Φύλο: Γυναίκα Άνδρας
Ηλικία: Ετών
Βάρος: Κιλά
Ύψος: Εκατοστά
Φυσική Δραστηριότητα:
Ψηφοφορία
η γνώμη σας
Πόσες Θερμίδες καταναλώνετε καθημερινά;
Μέχρι 1500
1500 με 2000
2000 με 3000
Πάνω απο 3000
top